یک نوترینت جدیدا شناسایی شده به روده کمک می کند تا عفونت های قبلی را به یاد بیاورد و باکتری های مهاجم را از بین ببرد

16ژانویه 2021- دانشمندانی که در حال مطالعه ی دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت باکتریایی بودند، یک ماده مغذی به نام تورین را شناسایی کردند که به روده کمک می کند عفونت های قبلی را به یاد بیاورد و باکتری های مهاجم مانندKlebsiella pneumoniae (Kpn)، را از بین ببرد. این یافته که توسط دانشمندان از پنج انستیتوی ملی بهداشت انجام و در ژورنال Cell منتشر شده است، می تواند به تلاش برای یافتن گزینه های جایگزین برای آنتی بیوتیک ها کمک کند.

دانشمندان می دانند که میکروبیوتا – تریلیون ها میکروب مفید که به طور هماهنگ در داخل روده ی ما زندگی می کنند - می تواند افراد را در برابر عفونت های باکتریایی محافظت کند، اما در مورد چگونگی این محافظت اطلاعات کمی در دست است. دانشمندان در حال مطالعه ی میکروبیوتا با هدف یافتن یا تقویت درمان های طبیعی برای جایگزینی آنتی بیوتیک هایی بودند که به میکروبیوتا آسیب می رسانند زیرا به دلیل بروز مقاومت باکتریایی، تاثیرات آنتی بیوتیک ها به تدریج کمتر می شود.

دانشمندان مشاهده کردند که انتقال میکروبیوتای موشهایی که قبلاً به عفونت Kpn مبتلا شده اند به موشهای فاقد میکروب، از ابتلای گروه دوم به عفونت Kpn جلوگیری می کند. محققان گروهی از باکتریها - دلتاپروتئوباکتریها - را که در مبارزه با این عفونتها نقش دارند، شناسایی کردند و تجزیه و تحلیل بیشتر، محققان را به شناسایی تورین(taurine) هدایت نمود که به عنوان محرک فعالیتDeltaproteobacteria ، عمل می کند.

تورین به بدن کمک می کند تا چربی ها و روغن ها را هضم کند و به طور طبیعی در اسیدهای صفراوی روده یافت می شود. گاز سمی سولفید هیدروژن یک محصول جانبی از تورین است. دانشمندان بر این باورند که مقادیر کم تورین باعث می شود که عوامل بیماری زا بتوانند روده را تسخیر کنند، اما مقادیر زیاد آن باعث تولید سولفید هیدروژن کافی برای جلوگیری از لانه گزینی عوامل بیماریزا می شود. در طول این مطالعه، محققان دریافتند که یک عفونت خفیف برای آماده شدن میکروبیوتا برای مقاومت در برابر عفونت بعدی کافی است و کبد و کیسه صفرا - که اسیدهای صفراوی حاوی تورین را سنتز و ذخیره می کنند- می توانند باعث محافظت طولانی مدت در برابر عفونت شوند.

این مطالعه نشان داد هنگامی که تورین به عنوان مکمل به آب آشامیدنی موش ها افزوده می شود، میکروبیوتا را برای جلوگیری از عفونت آماده می کند. با این حال، هنگامی که موش ها آب حاوی بیسموت ساب سالسیلات(bismuth subsalicylate) را می نوشیدند- یک داروی معمول بدون نسخه که برای درمان اسهال و ناراحتی معده استفاده می شود - محافظت در برابر عفونت کاهش می یابد زیرا بیسموت تولید سولفید هیدروژن را مهار می کند.

دانشمندان از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونیNIH ، این پروژه را با همکاری محققان انستیتوی ملی علوم پزشکی عمومی انستیتوی ملی سرطان؛ انستیتوی ملی دیابت و بیماریهای گوارشی و کلیوی و موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی هدایت کردند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210116/Newly-identified-nutrient-helps-the-gut-recall-prior-infections-and-kill-invading-bacteria.aspx